Jdi na obsah Jdi na menu

Gastronomický úsek hotelu

18. 3. 2020

GASTRONOMICKÝ ÚSEK HOTELU Food and Beverage Management 
 
Organizačně je gastronomický úsek rozdělen: a) část výrobní – teplá kuchyně, studená kuchyně, kávová kuchyně, cukrárna, pekárna, řezník,   b) část odbytová – restaurace, bary, vinárny, kavárny, banketní středisko, cateringová činnost, c) část skladovací – sklady suché, chladné, chlazené, mrazící, sklady inventáře a čisticích prostředků. 
 
Úkolem gastronomického oddělení je poskytovat stravovací služby především hotelovým hostům. Musí být zajištěno celodenní stravování (mimo hotel Garni). 1. Snídaně (od časných ranních hodin). 2. Celodenní stravování (obědy, večeře, čaj o páté). 3. Oddělené vyhrazené stravování (pro skupiny hostů, na objednávku, oslavy). 4. Room service (etážové stravování na pokojích hostů). 5. Rychlé občerstvení (sortimentní minimum, automaty). 
 
V čele gastronomického oddělení hotelu stojí F&B Manager (vedoucí stravovacího úseku, gastronomický nebo provozní ředitel). Zabývá se problematikou řízení procesů v oblasti plánování výroby a kontroly práce ve stravovacím úseku jako celku. Řídící pracovník F&B je přímo podřízen funkci na vrcholu organizační struktury, je člen TOP managementu nebo provozního managementu. Kontroluje, řídí a organizuje gastronomický úsek. 
 
Náplň práce F&B Managera:  - sestavuje obchodní prognózy, rozpočty, dohlíží na mzdy a vynaložené náklady a vyhodnocuje výsledky prováděných kontrol, - v souladu s normami stanovuje hygienické a technické předpoklady provozu, sleduje vývoj nových výrobků a technických zařízení na trhu pro svůj úsek, - je zodpovědný za zpracování standardů kvality a dozírá na jejich dodržování, - ve spolupráci se šéfkuchařem sestavuje jídelní lístek a menu, - určuje cenovou skladbu podávaných pokrmů, - organizuje rozumný nákup surovin, materiálu a nápojů, - je odpovědný za svědomité skladování a pečlivou přípravu pro obsluhu a prodej, prověřuje vlastní nabídky a podporu prodeje, - vede tréninkové programy pro jemu podřízený personál, - je správce hospodaření, je odpovědný za koordinaci celého tohoto úseku, - stará se o provádění a dodržování hlavních zásad obchodní politiky hotelu a podporuje vedení hotelu s ohledem na místní konkurenci. 
Požadavky na místo F&B Managera: - osobnost důrazná, nápaditá a kreativní, - osobnost vybavená praktickými zkušenostmi, - dobrá schopnost úsudku a znalost podnikové psychologie a prozíravost, - optimální věk 28 – 35 let, - vzdělání – vyučen v hotelu a diplom z hotelové nebo vysoké školy, kurz managementu, - jazykové znalosti – angličtina, němčina slovem i písmem, francouzština,  - výborný zdravotní stav, společenské vystupování, - praktické zkušenosti – víceletá praxe v restauraci, na banketním oddělení nebo na oddělení stevarda, - speciální požadavky – v rámci tréninku musí být seznámen se zásadami obchodní politiky hotelu, - musí souhlasit s nepravidelnou pracovní dobou.   F&B Manager je nadřízen ostatním vedoucím jednotlivých gastronomických středisek: - šéfkuchař, - vedoucí restaurace, - vedoucí baru, - vedoucí banketního oddělení, - vedoucí etážových služeb, - oddělení stevarda. 
 
Šéfkuchař: Obvykle bývá zástupcem F&B managera. Vždy odpovídá za kvalitu stravy, zodpovídá za plynulý chod výroby, sestavuje výrobní programy, sleduje dodržování zásad poctivosti prodeje. Řídí proces zásobování zbožím, pomocným materiálem a jedná s dodavateli. Stanovuje zásady a koncepce v rozvoji materiálnětechnického zařízení hotelu z hlediska vybavení výrobních středisek, dispozičního řešení a zásad provozu. Zodpovídá za hospodaření v kuchyni, za dodržování pracovních, bezpečnostních, hygienických předpisů a předpisů požární ochrany. Dodržuje zásady hospodaření s energiemi a odpady.